Naikintuvai savo pranašumą danguje įtvirtina ne tik ugnies galia, bet ir greičiu bei manevringumu. Greitis ir manevringumas yra lemiami bet kokios formos dominavimo ore kriterijai. ✈️
Lėktuvas tebėra greičiausia ir saugiausia transporto priemonė planetoje. Juo įveikiami dideli atstumai, o žmonės gabenami į kitus žemynus, kitas šalis ir visa tai – per kelias valandas.
Buvo laikai, kai tokios kelionės laivais ar sausumos transporto priemonėmis užtrukdavo kelias dienas ar net savaites. Šiandien, tobulėjant technologijoms, naikintuvas kelionės tikslą pasiekia vos per kelias minutes.
Todėl kyla klausimas kuris naikintuvas yra greičiausias pasaulyje? Šiame straipsnyje kalbėsime apie dešimt greičiausių pasaulyje (vis dar naudojamų) naikintuvų. Šie orlaiviai sugeba pasiekti fenomenalų greitį, kuriam negali prilygti jokia kita transporto priemonė.
Atsižvelgiant į tai, kad oro tankis ir temperatūra skiriasi priklausomai nuo aukščio, kuriame skrenda naikintuvai, mūsų matavimo vienetas bus Machas (garso greitis).
10. Sukhoi Su-57 Felon
Sukhoi Su-57 Felon (anksčiau žinomas kaip T-50) – penktos kartos Rusijos daugiafunkcinis stealth naikintuvas, sukurtas pagal PAK-FA programą. Numatoma, kad „Suchoj Su-57” ilgainiui pakeis MiG-29 ir Su-27.
Nors MiG-29 ir Su-27 pasižymi didesniu maksimaliu greičiu, Su-57 yra daug technologiškai pažangesnis. Pastarąjį galima palyginti su F-22 Raptor ir Eurofighter Typhoon. Greitis išlieka svarbiausiu naikintuvų prioritetu, nors reikalavimai keičiasi – nuo greičio ir aukščio pereinama prie manevringumo ir techninės pažangos.
- Šalis: Rusija
- Greitis: Mach 2
Sukhoi Su-57 Felon, Maxim Maksimov, Public Domain, via Wikimedia Commons
9. Eurofighter Typhoon
„Eurofighter Typhoon” yra ketvirtos kartos dvimotoris, daugiafunkcis naikintuvas su delta sparnu. Jis pasižymi tokiomis eksploatacinėmis savybėmis, kad daugelyje sričių gali konkuruoti su pažangesniais orlaiviais. Jį sukūrė Vokietija, Ispanija, Jungtinė Karalystė ir Italija.
„Eurofighter Typhoon” gali lengvai atakuoti oro ir antžeminius taikinius, turi universalų ginklų arsenalą. Jis pirmiausia buvo sukurtas kaip atsakas į sovietų MiG-29 ir Su-27 naikintuvus paskutiniais Šaltojo karo metais.
- Šalis: Daugianacionalinis (Jungtinė Karalystė, Vokietija, Italija ir Ispanija)
- Greitis: Mach 2
- Šalis: Jungtinės Amerikos Valstijos
- Greitis: Mach 2
- Šalis: Prancūzija
- Greitis: 2 machai.2
- Šalis: Kinija
- Greitis: 2 machai.2
- Šalis: Rusija (SSRS)
- Greitis: 2 machai.3
- Šalis: Rusija (SSRS)
- Greitis: 2 machai.35
- Šalis: Jungtinės Amerikos Valstijos
- Greitis: 2 machai.5
- Šalis: Rusija (SSRS)
- Greitis: 2 machai.83
- Šalis: Rusija (SSRS)
- Greitis: 3 machai.2
- Šalis: Jungtinės Amerikos Valstijos
- Greitis: 3 machai.2
- Šalis: Jungtinės Amerikos Valstijos
- Greitis: 3 machai.32
- Šalis: Jungtinės Amerikos Valstijos
- Greitis: 6 machai.7
Eurofighter Typhoon, JoostvanD on DeviantArt nuotrauka
Prancūzija pasitraukė iš konsorciumo, kad galėtų savarankiškai gaminti Dassault Rafale. Devintojo dešimtmečio viduryje pradėtas gaminti „Eurofighter Typhoon”, kuris gaminamas iki šiol. Galbūt jis nėra pats greičiausias, tačiau yra neįtikėtinai manevringas ir daugumai jį įsidiegusių šalių tarnauja kaip oro gynybos orlaivis.
8. Lockheed Martin F-22 Raptor
Lockheed Martin F-22 Raptor – itin sudėtingas naikintuvas, Lockheed Martin F-22 Raptor yra taktinis visomis oro sąlygomis veikiantis stealth naikintuvas. Pradėtas gaminti 1996 m., tačiau 2011 m. baigtas gaminti vos 195 orlaivis, todėl F-22 yra gana retas orlaivis. ✈️
Išskirtinis F-22 Raptor bruožas yra tas, kad tai yra pirmasis operacinis orlaivis, kuriame vienoje ginkluotės platformoje suderintas stealth, supergreitasis skrydis, supermanevringumas ir jutiklių sintezė. F-22 buvo uždrausta eksportuoti dėl naudojamos stealth technologijos ir kitų įslaptintų savybių. Dėl didelės jo kainos ir konkurentų trūkumo dėmesys nukrypo į universalesnį F-35 Lightning II.
„Lockheed Martin F-22 Raptor”, GeneralTate on DeviantArt vaizdas
7. Dassault Mirage 2000
„Dassault Mirage 2000” „Dassault Mirage 2000” – ketvirtos kartos, vieno variklio, daugiafunkcinis prancūzų naikintuvas, kurį gamina „Dassault Aviation”. Jis buvo suprojektuotas XX a. septintojo dešimtmečio pabaigoje kaip lengvasis naikintuvas „Mirage III” pagrindu Prancūzijos oro ir kosmoso pajėgoms.
„Mirage 2000” tapo universaliu naikintuvu, kurio keli modeliai sukurti ir parduoti daugeliui šalių. Variantai apima „Mirage 2000N” ir „2000D”, patobulintą „Mirage 2000-5” ir kelis eksportuojamus tipus. Buvo pagaminta daugiau kaip 600 orlaivių, kurie 2009 m. buvo naudojami devyniose šalyse.
Dassault Mirage 2000-5, nuotr. oscerF on DeviantArt
1992 m., reaguodamas į Kinijos įsigytus Su-27, Taivanas pradėjo diskusijas su JAV ir Prancūzija dėl galimo naujų naikintuvų įsigijimo. Nors JAV priešinosi Taivano „Mirage 2000” įsigijimui ir lobavo, kad šalis įsigytų F-16, 1992 m. lapkritį Taivano karinės oro pajėgos tapo pirmuoju Mirage 2000-5 užsakovu.
6. Čengdu J-10
2006 m. pristatytas Čengdu J-10 yra Kinijoje sukurtas daugiafunkcinis naikintuvas, kartais vadinamas „Energinguoju drakonu” arba „Ugnies paukščiu”. Tiesioginis MiG-29 ir Su-27, taip pat F-15 ir F-16 konkurentas, J-10 iš pradžių buvo sukurtas kaip specializuotas naikintuvas, tačiau vėliau tapo daugiafunkciniu naikintuvu, galinčiu vykdyti oro mūšį ir antžeminę ataką. ✈️
Kadangi „Chengdu J-10” sukurtas visai neseniai, yra tik keli jo variantai, tačiau, pasiekęs Mach 2,2 greitį, jis vis dėlto išlieka itin galingu šiuolaikiniu naikintuvu. Jis gali skraidyti bet kokiu oru ir turi vidutinio svorio viengubo srauto variklį. Chengdu J-10 pirmiausia skirtas kovai ore, tačiau gali vykdyti ir smogiamąsias užduotis.
Chengdu J-10, AircraftFan32849 nuotrauka DeviantArt
5. Mikojan-Gourevitch MiG-29 Fulcrum
Mikojan-Gourevitch MiG-29 Fulcrum – sovietinis dviejų variklių naikintuvas. Septintajame dešimtmetyje Mikojano konstruktorių biure sukurtas MiG-29 buvo skirtas kovoti su naujais amerikiečių naikintuvais, tokiais kaip „McDonnell Douglas F-15 Eagle” ir „General Dynamics F-16 Fighting Falcon”. MiG-29 1983 m. pradėtas naudoti sovietų karinėse oro pajėgose.
Geras papildymas Su-27, Mikojanas MiG-29 yra mažesnis ir lengvesnis už Flankerį. Jį labiau galima palyginti su F-16 Fighting Falcon. Per savo gyvavimo laikotarpį nuo 1980-ųjų MiG-29 buvo daug kartų tobulinamas, taip išlaikant jo konkurencingumą ir priskiriant jį prie ketvirtos kartos daugiafunkcinių naikintuvų.
Mikoyan-Gourevitch MiG-29 Fulcrum, vaizdas pagal rOEN911 on DeviantArt
4. Sukhoi Su-27 Flanker
Sovietų Sąjungoje septintajame ir aštuntajame dešimtmetyje sukurtas Sukhoi Su-27 Flanker yra dviejų variklių, vienvietis naikintuvas. Jis pirmiausia naudojamas oro erdvės kontrolei užtikrinti, ypač vykdant dangaus karo užduotis.
Su-27, lyginamas su „F-15 Eagle” ir „Grumman F-14 Tomcat”, yra ketvirtos kartos naikintuvas, projektiniame darbiniame aukštyje galintis išvystyti iki 2,35 macho greitį, o jo skrydžio nuotolis siekia 3530 km. Per jo gamybos laikotarpį, nuo 1983 m. iki šių dienų, SSRS buvo pagaminta 680 vienetų.
Sukhoi Su-27 Flanker, PlaneSpotterJanB on DeviantArt nuotrauka
3. McDonnell Douglas F-15 Eagle
„McDonnell Douglas F-15 Eagle” – amerikiečių visureigis, dviejų variklių taktinis naikintuvas, sukurtas „McDonnell Douglas” (dabar „Boeing”), skirtas įgyti ir išlaikyti pranašumą ore. Peržiūrėjusios pasiūlymus, 1967 m. JAV karinės oro pajėgos pasirinko „McDonnell Douglas” projektą, atitinkantį oro karo reikalavimus. ⚔️
„F-15 Eagle” pirmąjį skrydį atliko 1972 m. liepos mėn. ir pradėtas naudoti 1976 m. Tai vienas sėkmingiausių šiuolaikinių naikintuvų, pasiekęs daugiau kaip 100 pergalių ir nepatyręs nė vieno pralaimėjimo oro mūšiuose. Eksportuojamas į Izraelį, Japoniją ir Saudo Arabiją, F-15 iš pradžių buvo suprojektuotas kaip grynai oro pranašumo lėktuvas. Jo konstrukcijoje buvo numatyta antrinė antžeminio puolimo galimybė, kuri iš esmės nebuvo naudojama.
McDonnell Douglas F-15 Eagle, nuotrauka: oscerF on DeviantArt
Lėktuvo konstrukcija pasirodė pakankamai lanksti, todėl vėliau buvo sukurtas ir 1989 m. pradėtas eksploatuoti išvestinis visomis oro sąlygomis smogti galintis lėktuvas F-15E Strike Eagle. Tikimasi, kad „McDonnell Douglas F-15 Eagle” JAV karinėse oro pajėgose bus naudojamas iki 2025 m. Naujesni modeliai vis dar gaminami užsienio užsakovams. F-15 gamyba baigta 2019 m., praėjus 47 metams po pirmojo skrydžio.
2. Mikojan-Gourevitch MiG-31 Foxhound
Mikojan-Gourevitch MiG-31 Foxhound – viršgarsinis orlaivis perėmėjas, sukurtas Sovietų Sąjungos karinių oro pajėgų. Jį suprojektavo Mikojano konstruktorių biuras, kad pakeistų MiG-25 „Foxbat”. MiG-31 sukurtas remiantis MiG-25, su kuriuo turi bendrų konstrukcinių elementų, ir išdidžiai patenka į mūsų sudarytą 10 greičiausių pasaulyje naikintuvų sąrašą. ✈️
Siekdamas maksimalų 2,83 macho greitį, MiG-31 yra vienas greičiausių naikintuvų pasaulyje. Po Sovietų Sąjungos žlugimo 1991 m. jį tebeeksploatuoja Rusijos ir Kazachstano karinės oro pajėgos. Rusijos gynybos ministerija planuoja išlaikyti „MiG-31” tarnyboje iki 2030 m. arba ilgiau, o tai buvo patvirtinta 2020 m. paskelbus apie esamų orlaivių eksploatavimo laiko pratęsimą nuo 2 500 iki 3 500 valandų.
Mikojan-Gourevitch MiG-31 (Foxhound), BillyM12345 nuotrauka DeviantArt
1. Mikojano-Gourevičiaus MiG-25 „Foxbat
Mikojano-Gourevičiaus MiG-25 „Foxbat” – viršgarsinis perėmimo ir žvalgybos lėktuvas, kuris buvo vienas greičiausių pradėtų naudoti karinių orlaivių. Jį suprojektavo Sovietų Sąjungos Mikojano-Gurevičiaus konstruktorių biuras ir jis yra vienas iš nedaugelio kovinių orlaivių, pagamintų daugiausia iš nerūdijančio plieno. Tai buvo paskutinis Michailas Gurevičius suprojektuotas orlaivis prieš jam išeinant į pensiją.
Pirmasis prototipas pakilo 1964 m., o orlaivis pradėtas naudoti 1970 m. MiG-25 didžiausias darbinis greitis – 2,83 macho. Nors jo traukos jėgos užteko pasiekti 3,2 Macho+, greitis buvo apribotas, kad varikliai nebūtų nepataisomai sugadinti.
Mikoyan-Gourevitch MiG-25 Foxbat, nuotrauka: FPSRussia123 on DeviantArt
Produkcija Mikoyan MiG-25 Foxbat serijos baigta 1984 m., kai buvo pagaminti 1186 lėktuvai. Tapęs šaltojo karo simboliu, MiG-25 skraidė su sovietų sąjungininkais ir buvusiomis sovietų respublikomis, liko ribotai naudojamas kelių eksporto užsakovų. Tai aukščiausias ir greičiausiai skraidantis operatyvinėje tarnyboje naudojamas karinis orlaivis.
Specialiosios pastabos: Greičiausias orlaivis pasaulyje
Tiesa, kad yra skraidančių orlaivių, net greitesnių už naikintuvus. Jie paprastai skirti specifiniams tikslams, pavyzdžiui, tyrimams arba žvalgybai. Taip pat naudojami kariniais ar eksperimentiniais tikslais, ypač NASA ir kariuomenės, šie orlaiviai gali pasiekti greitį, pranokstantį bet kokias žmogaus viltis.
Aukščiau pateikiami greičiausi pasaulio orlaiviai, kurie nuo pat savo sukūrimo pradžios stumia technologinius pasiekimus. Nors dabar šie skraidantys aparatai jau išleisti į pensiją, jų pasiekti greičiai paliko pėdsaką aviacijos pasaulio istorijoje. Prisisekite saugos diržus, nes keliausime labai dideliu greičiu ir labai dideliame aukštyje.
Lockheed YF-12
„Lockheed YF-12
Lockheed YF-12” – tai JAV aviacijos ir kosmoso bendrovės „Lockheed Corporation” sukurtas ir pagamintas amerikiečių lėktuvo-perėmėjo prototipas, kurio didžiausias greitis siekė 3,35 macho. Jis buvo kuriamas XX a. šeštojo dešimtmečio pabaigoje ir septintojo dešimtmečio pradžioje kaip galimas JAV karinių oro pajėgų perėmėjo F-106 „Delta Dart” pakaitalas.
YF-12yra panašus į SR-71 Blackbird, jame įrengtos trys raketos „oras-oras”. Šio panašumo priežastis yra ta, kad SR-71 buvo sukurtas YF-12 pagrindu. Buvo pagaminti tik trys YF-12 (YF-12A, F-12B ir YF-12C), tačiau šis naikintuvas vis tiek pateko į istorijos vadovėlius savo „didžiausio greičio”, „didžiausio aukščio” ir „didžiausio perėmėjo” rekordais.
„Lockheed YF-12”, JAV. Air Force, Public Domain, via Wikimedia Commons
„Lockheed SR-71 Blackbird”
Po pasirodymo 1966 m. Lockheed SR-71 Blackbird buvo naudojamas tiek JAV karinių oro pajėgų (USAF), tiek NASA. Buvo pagaminti trisdešimt du „Blackbird”, visi jie buvo naudojami žvalgybai ir eksperimentiniams tyrimams. ✈️
Įrengtas pagal „stealth” technologiją, nors jį, nepaisant visko, kartais pastebėdavo priešo pajėgos, dėl fantastiško greičio jis galėjo aplenkti naikintuvus ar į jį paleistas „žemė-oras” raketas. SR-71 Blackbird buvo toks greitas, kad net priešais jį esantis oras nespėdavo pasišalinti, sukurdamas didžiulį slėgį ir didindamas karštį.
Lockheed SR-71 Blackbird, nuotrauka rOEN911 on DeviantArt
Lėktuvo temperatūra, kuri galėjo siekti kelis šimtus laipsnių, išplėtė metalą, todėl jį reikėjo gaminti iš dviejų blokų. Dėl to SR-71 stovint iš jo ištekėdavo alyva. SR-71 Blackbird buvo sukurtas kaip tolimojo nuotolio strateginės žvalgybos lėktuvas, galintis skristi didesniu nei Mach 3,2 greičiu ir 26 000 metrų aukštyje. ☁️
Šiaurės Amerikos X-15
Šiaurės Amerikos X-15 yra greičiausias pasaulyje lėktuvas, kurio maksimalus greitis – 7273 km/h (Mach 6,70), pasiektas 1967 m. spalio 3 d. amerikiečio piloto Pito Knighto. X-15 turėjo 600 000 arklio galių variklį ir galėjo judėti dvigubai greičiau nei greitoji kulka.
Po 199 skrydžių, 1968 m. spalio 24 d., NASA X-15 programa baigėsi. Jos metu gauta informacija labai prisidėjo prie erdvėlaivių ir greitaeigių lėktuvų kūrimo. X-15-1 eksponuojamas Nacionalinio oro ir kosmoso muziejaus pagrindinėje galerijoje Smitsono institute Vašingtone X-15-3 liekanos buvo palaidotos neatskleistoje vietoje Edvardso oro pajėgų bazės rezervate.
North American X-15, TMC-Deluxe on DeviantArt nuotrauka
Priimkite naikintuvo piloto klasę
Greičiausi pasaulyje naikintuvai verčia mus svajoti apie savo stulbinantį greitį ir pažangiausias technologijas. Šie tikri aviacijos brangakmeniai įkūnija galią, naujoves ir pranašumą ore.
Nesvarbu, ar naudojami valstybių gynybai, ar greičio riboms peržengti, šie naikintuvai yra aviacijos meistriškumo simbolis. Pasiruošę skrosti dangų milžinišku greičiu, jie yra šiuolaikinių oro pajėgų priešakyje ir toliau plečia karinės aviacijos ribas.
Jei norite pajusti bent dalelę to laisvės ir galios pojūčio, kodėl gi nepadovanojus sau kultinės aviatoriaus striukės? Nesenstantis stilius ir nepriekaištinga kokybė leis pasijusti tikru elitiniu pilotu, pasirengusiu užkariauti dangų! ️